Kultur

Så revolutionerande var Jesus budskap i sin tid

När Jesus besökte Nasarets synagoga proklamerade han ett glädjebud till de fattiga, befrielse för de fångna, syn för de blinda, frihet för de förtryckta och ett nådens år från Herren. Med avstamp i detta tal har Donald B Kraybill skrivit ”Det uppochnedvända riket”, som på ett pedagogiskt sätt beskriver Jesus revolutionerande budskap.

1 av 2

"Det uppochnedvända riket"

Författare: Donald B Kraybill

Förlag: Evangelie förlag (336 sidor)

Genre: Teologi

Donald B Kraybills bok, ”Det uppochnedvända riket” har nyligen publicerats på svenska. Den genomsyras av att hela Jesu frälsningsgärning och hans tal i Nasarets synagoga - då han säger sig vara uppfyllelsen av profeten Jesajas löfte om ett glädjebud till de fattiga, befrielse för de fångna, syn för de blinda och frihet för de förtryckta – binds samman med Bibelns berättelse om det judiska jubelåret. Genom Jesus har jubelåret blivit universellt.

Författaren är sociolog och internationellt känd för sin omfattande forskning kring anabaptismen. Han har skrivit en mängd böcker om amishkulturen och har belönats med National Religious Book Award i USA för "Det uppochnedvända riket".

Med referenser till en stor mängd forskare och bibelsammanhang vill författaren visa hur uppochnedvänt, förvirrande och provocerande Jesu liv och undervisning måste ha tett sig i hans kulturella, religiösa, sociala och politiska samtid. När jag läser boken blir jag snart medveten om att den bild som Kraybill tecknar av det rike Jesus kom för att etablera verkligen också behöver vända mycket uppochned i vår tids tolkningar och praktiker av kristen tro. Bokens utmanande underrubrik är: ”Jesus alternativ till korrumperad politik, tom religion och orättfärdig ekonomi”. Smaka på den!

I bokens alla huvudavsnitt undervisar Kraybill kunnigt och pedagogiskt om de politiska, sociala och religiösa förhållandena som rådde i Palestina på Jesu tid. Han påminner om hur Jesus på en rad områden bryter mot de tabun som skapats – inte av Toran – men av fariséernas oändliga kravfyllda utläggningar och tillämpningar av den hebreiska lagen. Krav som inte minst drabbade och nedvärderade kvinnorna.

Bokens utläggning av Jesu möte med den samariska kvinnan, där han överträder en hel rad av judiska självklara regler, belyser starkt Jesu medvetna och avsiktliga protest mot ett religiöst, ekonomiskt och socialt system som drabbade de svagaste i samhället.

Författaren är noga med att påpeka att Jesus inte kritiserade den judiska religionen, som han ju själv var en del av. Hans provocerande kritik, som förde honom till korset, gällde avarterna. När författaren beskriver Jesu samtids orättfärdiga strukturer riktar han samtidigt ett avslöjande ljus in i vår tids politiska ekonomiska, sociala och religiösa system.

"Det uppochnedvända riket" med underrubriken "Jesu alternativ till korrumperad politik, tom religion och orättfärdig ekonomi" är översatt till ledig svenska av förläggaren själv, Pascal Andréasson. Ett stort plus är tydliga och närgångna samtalsfrågor till varje kapitel. Flera svenska bibelöversättningar har använts. Dock inte Bibel 2000. Jag undrar varför den har uteslutits.

Kraybills bok är en intensiv och omfattande kallelse till en agapekärlek som gör skillnad i vår tids religiösa, sociala och ekonomiska system. En frejdig uppmaning till kristenheten att tydligare förkunna och praktisera det universella jubelår, med glädjebud till de fattiga, befrielse för de fångna, syn för de blinda och frihet för de förtryckta, som Jesus proklamerade i Nasarets synagoga.

Fler artiklar för dig