Spel

Fem kristna bröder gör världssuccé med brädspelet Terraforming Mars

Ett litet svenskt företag som drivs av fem kristna bröder har gjort succé i brädspelsvärlden. Deras spel Terraforming Mars har blivit ett av världens mest uppskattade. Snart kommer det som de länge drömt om – ett spel med kristet tema.

1 av 2

I dag talas det mycket om tv- och datorspel, men lite i skymundan upplever faktiskt brädspelen en renässans. Om det för 40 år sedan i huvudsak var barn som spelade Monopol och Bondespelet så är det i dag många vuxna som samlas för att i nya avancerade spel sätta den egna strategiska förmågan på prov. Varje år kommer det ut tusentals nya brädspel, och det är bara ett fåtal som verkligen gör avtryck och får stor spridning.

I denna stenhårda konkurrens med internationella spelföretag har några bröder från Värmland lyckats göra sig ett namn. Strategispelet Terraforming Mars är ett av de senaste årens största brädspelssuccéer, som just nu är rankat som det tredje bästa någonsin av användarna på sajten Boardgamegeek, den absolut mest prestigefyllda rankingen i brädspelsvärlden.

– Det är absurt hur bra det gått. När vi först kom in på topp-hundra kände vi bara wow, vad häftigt. Och nu är spelet på tredje plats.

Det säger Jacob Fryxelius, som är spelets skapare och en av delägarna i företaget Fryxgames, som han driver tillsammans med bröderna Enoch, Daniel, Jonathan och Isaac.

Bröderna utgör faktiskt bara en liten del av en syskonskara på 16 barn, där brädspel var en självklar del under uppväxten. Deras pappa Lennart skapade egna brädspel för barnen.

– Han är lite av lärare och gillar när saker blir logiskt korrekta. Så vi växte upp med sådana spel, säger Daniel Fryxelius.

Läs mer | Full pott för spel om mänskligt liv på Mars

Inspirerad av sin pappa började Daniel, liksom flera av de andra barnen, tidigt att skapa egna spel. Daniel tog spelkort från färdiga spel och hittade på egna regler.

– Jag upptäckte att det var roligare att spela spel än att bara leka. Och spelen var nog ganska avancerade på en gång, säger han.

Steget till att verkligen leva på spelutveckling verkade dock stort. Som specialarbete i gymnasiet gjorde Daniel tillsammans med brodern Thomas spelet Wilderness, med målet att sälja det och få det tryckt som ett riktigt spel. Efter flera nej tack från spelföretag bestämde sig några av bröderna till slut för att starta Fryxgames, så att deras spelidéer skulle kunna ges ut. De fick låna pengar av släkt och vänner för att kunna finansiera utgivningen av de första spelen.

– Vi samlade ihop pengar och kunde åka till Tysklands stora spelmässa i Essen. Där sålde vi faktiskt spel och insåg att människor uppskattade det vi gjorde, säger Daniel.

Det var också på väg hem från spelmässan som Jacob sa att han borde göra ett spel om Mars. De kunde inte ana då att det skulle bli företagets genombrott. Jacob har doktorerat i kemi, och har ett brett naturvetenskapligt intresse. Rymden har alltid fascinerat honom, bland annat tanken på att omskapa Mars ogästvänliga miljö till en värld beboelig för människor. Det är också själva grundberättelsen i Terraforming Mars, som är ett strategispel för planetomvandlare.

– Genom att spela lär man sig något om vetenskap, till exempel om gravitation och strålning, säger han.

Läs mer | Spelrecension: ”Majesty: Din krona – ditt kungarike” och ”Century: Spice Road”

Spel som är bildande kan bli tråkiga, men Jacob har lyckats skapa ett spel som är lustfyllt och spännande. Den kombinationen har gjort att spelet fått ett stort genomslag och fått många positiva recensioner. Några reaktioner gör honom speciellt glad. Han har fått brev från anställda på Nasa som berättar att de spelar Terraforming Mars.

– Och på en simulerad resa till Mars som genomfördes av den europeiska rymdstyrelsen tog sig en av deltagarna med sig Terraforming Mars för att spela det, säger han.

Att skapa ett spel som Terraforming Mars kräver tålamod, det tog fem år av utveckling från idé till färdig produkt. Även om Jacob har skapat det, har han fått mycket input från syskonen.

– Spelmakaren har en grundidé, sedan hjälps man åt och gör det bättre. Den som har grundidén har ansvaret för att driva det vidare, säger han.

I företaget bubblar det av spelidéer, och bara ett fåtal blir färdiga spel. Men det finns teman som de gärna vill göra spel av. Alla bröderna är kristna och de har länge försökt skapa spel som anknyter till kristen tro.

– Det har varit en dröm. Men vi bestämde oss tidigt att det är viktigare för oss att göra bra spel, än spel som är kristna till namnet, säger Daniel.

Läs mer | Hur långt in vågar du gå i gruvan i ”Diamant”?

En bild på det kommande spelet Änglar och demoner som snart lanseras av bröderna Fryxelius spelföretag Fryxgames.

En prototyp av kommande spelet Änglar och demoner.

Men att skapa spel med ett kristet tema har visat sig svårt. Ett spel kräver spänningsmoment, men de vill inte skapa något där det onda kan vinna den slutgiltiga segern.

– Och vi vill inte skapa ett spel där man kastar tärning om man får komma in i himlen eller inte, säger Daniel.

Men nästa år kommer spelet Änglar och demoner, som faktiskt knyter an till kristendomens idévärld. Det är ett slags krigsspel där änglar står mot demoner. Spelet är skapat av Daniel, som försökt att visualisera striden i den andliga verkligheten.

– Jag hade gärna sett en film om denna strid, jag har själv många bilder av hur det ser ut. Det jag kunde göra är ett brädspel, det är mitt uttryckssätt, säger han.

Spelet skildrar inte den slutgiltiga striden mellan ont och gott, utan den om en människas själ. Här tror Daniel att det onda kan vinna segrar, och därför strider inte spelidén mot Bibeln. Spelet är till för alla, men han tror att kristna kan förstå fler av dess dimensioner.

– Min förhoppning är att det kan lära människor en hel del om Bibeln, att det finns olika varelser i himlarymderna och att det är en strid som ständigt pågår.

Samtidigt har bröderna många visioner om framtida spel, även med kristna teman.

– Problemet för många etablerade företag är att de saknar spelidéer, men vi har hur många som helst, säger Jacob.

Fler artiklar för dig