Sommarlovet är över och skolan har börjat igen. Något av det mysigaste jag vet är att följa min son till skolan på morgonen. Det är då många fina små samtal äger rum.
Som häromdagen när vi gick och pratade om hur man är en bra kompis. Just den dagen när vi kom fram till skolan möttes vi av en lapp på ytterdörren där det stod: ”Den gyllene regeln: Var mot andra så som du vill att andra ska vara mot dig”. Och plötsligt såg jag att det inte bara fanns en sådan lapp. Skolan var mer eller mindre tapetserad med detta uråldriga budskap. Vilken bra påminnelse för alla barn tänkte jag. Det kan nog verkligen behövas på en skola i den här tiden.
Men vid närmare eftertanke hade det nog inte varit fel att tapetsera en och annan arbetsplats i det här landet med likadana lappar. För många av oss skulle behöva fundera på vad de där orden egentligen innebär. Det är lätt att avfärda den gyllene regeln som något lite gulligt.
Men Jesu ord från Matteusevangeliet är i själva verket sprängstoff. ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger”. Om vi människor skulle börja leva efter Jesu ord skulle vi få se en förändrad värld.
Men, kanske någon tänker, är det där verkligen Jesu ord?
Sanningen är faktiskt att detta budskap har förts fram tidigare av andra, men med en stor skillnad. Det har alltid varit formulerat i negativ form: Gör inte mot andra vad du inte vill att andra ska göra mot dig.
Men Jesus tar det ett steg till och formulerar denna regel i positiv form. Och det innebär en väldigt stor skillnad. Vi ska inte bara lämna andra i fred, vi ska ta initiativet och göra gott. Den negativa formen tillåter oss att inte agera.
Men vi som vill följa Jesus är kallade till något annat. Vi är kallade att inte bara säga: ”jag vill inte skada någon” utan också ”jag ska göra vad jag kan för att hjälpa”. Jesus ger oss inte ett förbud utan en uppmaning.
Men vad innebär då denna uppmaning i praktiken? Ska man försöka göra allt vad andra människor vill att man ska göra?
Men det är inte det han säger. Det Jesus säger till oss är ju egentligen väldigt enkelt: Det du vill att andra ska göra för dig det ska du göra för dem. Så om du skulle vilja bli uppmuntrad, uppmuntra andra. Om du skulle vilja bli tröstad, trösta andra. Om du behöver vila, unna andra att vila.
Och om du är en sådan som vill ha en stabil grund i livet där det finns mat, kläder, bostad – sträva då efter att andra också får det.
Temat för söndagen är Medmänniskan. Men när jag läser texten inser jag att den också handlar om vårt förhållande till oss själva. Det handlar om att känna igen sina egna behov hos andra och möta dem där.
Gyllene regeln börjar med att jag faktiskt vågar lära känna mina egna behov, min egen längtan. Först när jag på djupet börjat lyssna till mig själv kan jag lyssna till andra på riktigt. Och den där ömsesidigheten är otroligt viktig. Den hjälper oss att inte komma ovanifrån. Den hjälper oss till ödmjukhet.
Den ende som fullt ut förverkligat den gyllene regeln är Jesus själv. Men i det som är våra liv vill han hjälpa oss att följa hans exempel. Och jag upplever det nästan som en motståndshandling i denna tid av självförverkligande.
För den gyllene regeln är inget gulligt litet ordspråk. Den är en kraft. Nyckeln till alla relationer. Jag skulle vilja säga att den är nyckeln till livet.
Veckans bibeltexter:
Trettonde söndagen efter trefaldighet
Tema: Medmänniskan
Gamla testamentet: Jeremia 38:7–13
Nubiern Eved-Melek, en hovman som befann sig i kungapalatset, fick höra att de hade kastat Jeremia i brunnen. Kungen satt då i Benjaminporten, och Eved-Melek lämnade kungapalatset för att gå och tala med kungen: ”Min herre och konung, det som dessa män har gjort mot profeten Jeremia är ett svårt brott. De har kastat honom i brunnen, och där kommer han att svälta ihjäl. Det finns ju inte längre något bröd i staden.”
Kungen gav då nubiern Eved-Melek denna befallning: ”Ta med dig tre män härifrån och dra upp profeten Jeremia ur brunnen innan han dör.” Eved-Melek tog med sig männen till klädkammaren i kungapalatsets förråd. Där hämtade de trasor av gamla utslitna kläder och firade ner dem till Jeremia i brunnen med rep. Nubiern Eved-Melek ropade till Jeremia: ”Lägg klädtrasorna i armhålorna, under repen!” Jeremia gjorde så, och de drog upp honom med repen ur brunnen. Men Jeremia måste stanna på vaktgården.
Episteltext: Romarbrevet 12:16–21
Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.
Nya testamentet: Matteusevangeliet 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.
Psaltaren: Psalm 103:1–6
Av David.
Lova Herren, min själ,
hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ,
minns allt det goda han gör:
han förlåter alla mina synder
och botar alla mina sjukdomar,
han räddar mig från graven
och kröner mig med nåd och barmhärtighet,
han fyller mitt liv med allt gott,
och jag blir ung på nytt som en örn.
Herren handlar rättfärdigt
och ger de förtryckta deras rätt.