Jubilar

”Jag har känt mig som en clown i pingstsammanhang”

Operasångaren Victor Ternvall, 30: Jag har funderat på om jag ryms i kyrkan med min röst, berättar han.

Förra hösten åkte Victor Ternvall till Nashville för att medverka i inspelningen av ”Alla tiders sånger”. Nu fyller han trettio år och berättar om våndan över att känna kärlek till en musikgenre – men inte kunna sjunga den.

Operasångaren Victor Ternvall har fått höra att han ”ser ut som en femtonåring men har en 75-årings själ”. Själv säger han att han alltid har varit lillgammal. Som tonåring föredrog han de äldres bönemöten framför ungdomssamlingen.

– Jag kände nog: Varför ska vi spela pingis när vi kan be?

Han växte upp i det västmanländska samhället Kolsva. Pappan var pastor i den lilla baptistförsamlingen och familjen ledde ofta musiken tillsammans. När församlingen lades ner började de gå till pingstkyrkan i Köping i stället. Och Victor Ternvall fick leda lovsång. Redan då visste han att musiken var hans väg. Men det tog ett tag innan han hittat rätt genremässigt.

– Även om lovsångshjärtat ville sjunga, märkte jag att jag inte lät som alla andra. Min röst är inte anpassad till den moderna lovsången, och stundtals är det en sorg. Jag känner mig ensam i min genre och har funderat på om jag ryms i kyrkan med min röst, berättar han.

Victor Ternvall leder lovsång i Nyhemshallen.
”Opera är en form av elitidrott”

Det var på gymnasiet som han först upptäckte operan. Då hade han redan provat på musikalscenen och konstaterat att han aldrig skulle bli den ”topptenor som krävdes”. När han sedan såg en uppsättning av Rossinis ”Barberaren i Sevilla” väcktes en lust att utforska den klassiska sångtekniken. Men att bli professionell operasångare kräver många års träning. I Victor Ternvalls fall: tio år.

– Opera är en form av elitidrott. Det behövs gräsligt mycket teknik för att man ska höras utan mikrofon.

Han förklarar att operatekniken till stor del beror på fysiska förutsättningar som ligger bortom den egna kontrollen; ibland synkar musklerna helt enkelt inte med kroppens utvecklingsprocesser.

Man har utgått från att Anden främst kan beröra genom lovsångsmusik. Men jag tror att det håller på att förändras.

—  Victor Ternvall
Kunde inte sjunga alls

– I långa perioder har jag inte kunnat sjunga opera alls och har då frågat mig: Är det värt att investera så mycket tid i något som ändå är så pass flyktigt som en musikkarriär?

– Men där har tron och kyrkan varit ett oerhört stöd, poängterar han.

Parallellt med att öva upp sin operateknik har Victor Ternvall dirigerat körer, undervisat i musik, sjungit vid förrättningar och arbetat som församlingsmusiker. Till slut var han redo att söka till Operahögskolan – och kom in på första försöket.

– Men Operahögskolan har aldrig varit slutmålet. Mitt mål är att använda sången för att betjäna och beröra människor, säger han.

Victor Ternvall spelar Papageno i Mozarts Trollflöjten. Slutproduktion för operastudenterna vid Högskolan för scen och musik, Göteborg. Pamina spelas av Sunta Overvliet.
“Svårt med klämkäcka melodier”

Förra hösten fick Victor Ternvall, som yngsta deltagare, åka med till Nashville och spela in ”Alla tiders sånger” – det som senare blev program både i SVT och norska NRK. Han beskriver det som en oförglömlig upplevelse där han fick dela sånger och vittnesbörd med dem som banat väg för den kristna musiken i Norden. Samtidigt nämner han att de klassiska läsarsångerna egentligen inte tillhör hans repertoar.

Victor Ternvall tillsammans med Lars Mörlid – Nashvilleresans yngsta och äldsta deltagare.

– Jag älskar många av texterna – det är väldigt poetiska, men med min sångteknik är det svårt att sjunga klämkäcka melodier och göra det trovärdigt.

– Det kan också kännas lite främmande att sjunga om att vara ”en arm syndare som längtar till mitt hemland”. Många läsarsånger handlar ju om himlen, men det är något som min generation inte har undervisats om så mycket.

Viktigt erkännande för operasången

Att få vara med i Nashville bland så många lovsångsledare och kristna musiker, ser Victor Ternvall däremot som ett viktigt erkännande att hans genre och sångteknik numera ryms i kyrkan.

– Tidigare har jag känt mig som en clown i pingstsammanhang. När jag har sjungit ett klassiskt stycke har det tolkas som ett uppträdande snarare än tillbedjan; man har utgått från att Anden främst kan beröra genom lovsångsmusik. Men jag tror att det håller på att förändras. Jag hoppas att jag i det kan fungera som en bro – både mellan stilar och generationer.

---

Fakta: Victor Ternvall

Bor: Göteborg.

Familj: Nummer två av tre i syskonskaran, mamma och pappa.

Yrke: Frilansar som musiker och pedagog. Är utbildad inom klassisk sång, kyrkomusik, musikpedagogik, dirigering och opera/scenisk sång.

Intressen: Att äta. “Bra mat eller en gott fika gör hela skillnaden.”

Favoritbibelord: “Guds ord är levande, men jag återkommer ofta till Psaltaren. Att läsa psaltarpsalmerna i ljuset av frälsningen hos Jesus talar liv i mig.”

Aktuell: Fyller 30 år den 13 november.

---

Fler artiklar för dig