Debatt

Många kommer kämpa för att få mätta ungas andliga nyfikenhet

UNGA SÖKARE. Om en hel ung generation längtar efter Jesus behövs mer än våra glada tillrop, det behövs action på riktigt och mod att göra den unga generationen till högsta prio, skriver Emma Bergkvist.

Innan jul släppte Ungdomsbarometern sin årliga trendrapport där 17 000 ungdomar själva fick sia om vad de tror kommer bli trendigt i år. De positiva reaktionerna från ledare och vuxna i kyrkan lät inte vänta på sig när vi nåddes av att Jesus verkar vara en av 2025 år hetaste trender.

Men när inläggen på sociala medier klingar av och vi har lajkat alla poster om att unga längtar efter Gud, vad händer då? Om en hel ung generation längtar efter Jesus behövs mer än våra glada tillrop, det behövs action på riktigt och mod att göra den unga generationen till högsta prio.

Det är ingen nyhet att ungdomsåren är en definierande tid i en människas liv. Du formas, lär känna dig själv och hittar riktningar att följa. Att söka identitet, mening och tillhörighet hör ungdomen till. Men de senaste åren har vi kunnat ta del av fler undersökningar och studier kring den generation vi kallar ”Z”, som målar upp bilden av en generation som sticker ut och verkar vara mer nyfiken, mer öppen och mer sökande efter andlighet än tidigare generationer.

I Barna Groups undersökning ”The Open Generation” kan vi till exempel läsa att många 13–17 åringar talar gott om Jesus och efter pandemin säger över 60 procent att de är mer intresserade av att gå till kyrkan nu än innan.

Dessutom kunde vi tidigare i höstas läsa i Dagens Nyheter att fler unga vill konfirmera sig och i Aktuellt fick vi på bästa sändningstid höra att Jesus kan bli årets influencer. Så visst märks det att det rör på sig kring frågor om tro.

Det behövs troende vuxna som bestämmer sig för att detta är för viktigt för att bara låta vara roliga siffror.

—  Emma Bergkvist

Analysen som gjordes av Ungdomsbarometern var att unga i dag söker hopp som sträcker sig förbi Tiktok-tipsen. De unga vet vart de ska vända sig för att få skönhetstips, veta vilka matställen som är de bästa och vad som är ”ute”.

Men när det kommer till djupare mening med livet räcker sociala medier inte till. ”De söker efter en mening som handlar om gemenskap, tro och att bygga ett sammanhang utanför digitala plattformar.” De strävar efter digital balans som har skapat en efterfrågan på nåt annat: riktiga samtal, långsammare sammanhang och att i alla influenser som du matas med, hitta ett rättesnöre att förhålla sig till.

Står vi då inför en ny tid då det vi längtat efter, bett för och hoppats på faktiskt sker; att unga börjar fylla våra kyrkor? Kanske. Eller kanske inte. Jag tror att vi kan påverka åt vilket håll det blir. Om vi nu går in i 2025 och vet att unga är intresserade av Jesus, vad gör det med oss? Om vi vet att de längtar efter att söka sanning, hur möter vi det?

Det bör göra oss angelägna om att med allt vi är och har prioritera den unga generationen. Prioritera att anställa en ungdomspastor. Prioritera konfirmationsläsningen. Prioritera att stötta den kristna skolgruppen på skolan. Prioritera skidlägret för tonåringar. Men framför allt, prioritera evangelisation.

För låt oss vara ärliga, de flesta av de där tonåringarna kommer inte ramla in i kyrkan automatiskt. Majoriteten kommer sitta i ett klassrum och undra vad som är meningen med livet, kommer scrolla Tiktok och undra om Jesus är god, googla ”finns hopp” mitt i natten. Och för att nå dem behövs ett fokus utåt, ett lyft när det kommer till att odla en inbjudande kultur i församlingen och det behövs troende vuxna som bestämmer sig för att detta är för viktigt för att bara låta vara roliga siffror.

En ung generation som är nyfiken och öppen är nyfiken och öppen för mycket. Och många andra gör anspråk på att få mätta den nyfikenheten. Kristaller att bära i väskan, meditationsövningar eller att läsa andra religiösa texter är inget konstigt.

Om vi vill att nyfikenheten och öppenheten ska handla om Jesus och den kristna tron behöver vi ta den här generationen på allvar och möjliggöra för det. Hålla Alpha Youth. Öppna kyrkans dörrar, göra kyrkan till ett vardagsrum, en trygg plats där man kan komma som man är. Den här generationen behöver inte fler influencers att följa, de behöver förebilder i kyrkan, skolan och i hemmen.

Efter generation Z kommer generation Alpha, de som är födda ungefär efter 2010. Namnet har förstås inget med Alphakurser att göra, men som nationell ledare för Alpha Youth måste jag erkänna att jag bär en längtan om att den generationen på bred front ska få upptäcka tron på Jesus genom Alpha!

Alpha är inget rocket science-koncept men bygger på att genom gästvänlighet skapa en plats där unga får tillhöra, att genom nyproducerade filmer dela evangeliet och att med respekt lyssna och samtala om de frågor unga har. Alpha är inte för redan troende, det är för nyfikna, för sökare och för de som undrar om det finns något mer.

Generation Alpha är eller börjar bli tonåringar. Allt tyder på att kyrkan har smashläge att dela tro. Vi kan leva med att unga hör om Jesus och tackar nej, men vi kan inte leva med vetskapen att vi inte tog chansen att dela evangeliet när de faktiskt undrade vem Jesus var. Eller, vem Jesus är. Vi kan bättre.

Låt oss se tillbaka på 2025 som året då vi vågade mer för unga, tog nya steg för unga, bad mer för unga och frimodigt sträckte oss efter unga förvandlade liv!

Fler artiklar för dig