Debatt

Församlingar som sänder studenter till ALT kan vara trygga

BIBELN OCH RELATIONER: BIBELSYN. Vi betraktar Bibeln som Guds ord, auktoritet för lära och liv och tillförlitlig i allt den lär, skriver Ulrik Josefsson, Roland Spjuth och Mikael Tellbe i en replik.

Det är glädjande att se det engagemang som finns kring ALT. Vi vill leva nära församlingarna och föra dialog kring vår gemensamma utbildning. Men med dialogen i medier, sprids lätt missförstånd och felaktigheter.

De senaste veckornas diskussion, som uppstått i kölvattnet av professor Lena-Sofia Tiemeyers debattartikel i Dagen, har rest frågor om var ALT står i synen på Bibeln och vad det får för konsekvenser för vårt sätt att träna ledare och pastorer. Detta vill vi som ämnesföreträdare gärna kommentera, särskilt som vissa har insinuerat att vi vilseleder studenterna.

Vi betraktar Bibeln som Guds ord, auktoritet för lära och liv och tillförlitlig i allt den lär. Bibeln ska vara grund för undervisning på ALT. Därför är det helt naturligt att diskutera vad det betyder, hur man ska hantera till synes svårtolkade bibelsammanhang och hur olika texter förhåller sig till varandra. Detta gör vi ständigt inom utbildningen och de senaste veckorna har det även skett lite mer publikt när två av våra kollegor uttalat sig i Dagen.

Diskussionen den senaste tiden ställer emellertid frågan om ALT erbjuder studenter en god utbildning. Vi kan försäkra att ALT tar det uppdraget på största allvar och som grund för det arbetet vilar vi tryggt i den evangelikal/pentekostala traditionen där Bibelns auktoritet och tillförlitlighet är självklara utgångspunkter, något vi bär både som skola och som personal.

I debatten kan vi ibland sakna en förståelse för hur ALT arbetar med uppdraget. Vi tror mycket på ALT:s utbildningsmodell som strategiskt och målmedvetet kombinerar teologisk reflektion, praktiskt pastoralt handlag och personligt andligt formande.

Vi gör ALT tillsammans och därför är det en fördel att studenterna också möter olika röster.

—  Ulrik Josefsson, Roland Spjuth och Mikael Tellbe

Rent praktiskt gör vi detta genom att kombinera tre lärandearenor: Församlingen med mentorskapet där pastoralt handlag och teologisk konkretisering tränas. Folkhögskolan med sitt fokus på personligt formande och samtalet som väg för att hitta sin egen röst och sina egna övertygelser. Högskolan med den teologiska reflektionen men också metodträningen som ger redskap för ett livslångt kunskapande.

I vårt sätt att se på lärprocessen och de blivande pastorernas formande behöver dessa tre dimensioner hållas samman.

ALT:s upplägg ger stort förtroende till den formation som sker i den församlingsmiljö som varje pastorsstudent är knuten till under studietiden. Vårt uppdrag är inte att bestämma över församlingar utan att stödja dem i deras uppdrag att träna ledare. Därför försöker vi från ALT också visa stor respekt för församlingarnas tro och liv och de olikheter som finns mellan dem. Här tror vi att varje församling som sänder studenter till ALT kan vara trygga. Vi vill arbeta med församlingarna.

Samtidigt är varje utbildningsperiod också en tid för reflektion och bearbetning av svåra frågor. När vi tänker utbildning av framtidens pastorer handlar det inte bara om att slå fast vissa sanningar eller att reproducera invanda svar från våra traditioner. Ska man som ledare kunna vara bärare av övertygelser och leda andra in i dessa måste man också både brottas med frågorna och införliva dem i sitt liv och sina praktiker.

Vi inser att det vi gör som utbildningsinstitution skiljer sig från vad som görs i en församling, även om vi utbildar för församlingslivet. Man skulle kunna illustrera skillnaden med logikerna knutna till å ena sidan talarstolen, å andra sidan katedern (även om vi kanske inte förordar katederundervisning).

I en församling kan talarstolen gestaltas av förkunnelse med ett tydligt budskap som förväntas leda till handling eller omvändelse. I en lärandeorganisation kan katedern gestaltas av undervisning där olika tolkningsalternativ diskuteras, metoder för att värdera dessa prövas för att leda till fördjupad förståelse och en ökad trygghet i den egna, efter prövning, genomtänkta hållningen. Dessa två logiker ska förstås inte ställas mot varandra. I en församling behövs tillfällen då katederns logik används och vi som utbildare ger gärna utrymme för talarstolen. Däremot måste man ta skillnaden mellan en församling och en skola på allvar.

Vår övertygelse är att lärprocessen bör rymma både teologisk reflektion, personligt andligt formande och träning av praktiskt pastoralt handlag, yrkesidentitet och trygghet i kallelsen. Därför behövs de olika lärandearenorna med olika kompetenser bland dem som formar framtidens pastorer på ALT. Det är både lärare i högskolans kurser, studieledare som följer studenternas formativa processer och mentorer i det hundratal lokala församlingar som spelar en aktiv roll i ALT:s utbildningsmodell.

Vi gör ALT tillsammans och därför är det en fördel att studenterna också möter olika röster. Men allt detta på den gemensamma grunden med Bibeln som Guds ord och auktoritet för lära och liv.

Fler artiklar för dig