Debatt

Så hoppas jag ALT vägleder blivande pastorer

BIBELN OCH RELATIONER: BIBELSYN. Det går att stå kvar i en klassisk syn på äktenskapet, och det går att ta upp kampen mot slaveriet, utan att ta avstånd från de svåra texterna i Bibeln, skriver Ulf Sundkvist i en replik.

Jag älskar Guds Ord skriver Lena-Sofia Tiemeyer, professor i Gamla testamentet. I den kärleken till Bibeln som Guds eget Ord hoppas jag vi kan mötas. Även jag har ägnat större delen av mitt vuxna liv åt Guds Ord. Jag har läst, om och om igen. Sakta men säkert har jag funnit mig själv möta personen bakom orden och i mötet med människor har jag märkt vilken kraft och kärlek som finns i Guds eget Ord.

Tiemeyer är lärare på Akademi för ledarskap och teologi (ALT) och därmed vägledare för blivande pastorer främst inom Pingst, EFK och Svenska Alliansmissionen, men också för andra i många olika sammanhang. När Tiemeyer därför frågar vad som händer med vår bibelsyn om vi “väljer att framhäva vissa bibeltexter och marginalisera andra” och belyser frågan med Bibelns syn på slaveri och Bibelns äktenskapssyn(er), reser det en rad frågor. Problemet är inte att Tiemeyer visar att det finns ett antal olika äktenskapssyner i Bibeln, för det gör det. Det verkar dock som om hon menar att ingen förordas. Det blir problematiskt.

Samma sak med slaveriet. Tiemeyer menar att varken Gamla eller Nya testamentet tydligt tar avstånd från slaveriet. Det är förstås slutsatser man kan komma till om man inte läser Bibeln som en helhet, om man inte låter den stora berättelsen tillsammans med Jesus Kristus i centrum tolka texterna. Reformatorn Luther menade sig finna en “kanon i kanon” det vill säga att evangelierna är Bibelns viktigaste och högsta auktoritet. Löser inte det frågorna Tiemeyer ställer?

När Gud skapade människan, skapade han henne till sin avbild: fri, myndig och relationell med evigheten inbyggd i hjärtat (1 Mos och Pred 3). Från början fanns inget slaveri. Det uppkommer först efter syndafallet och regleras av lagen i Gamla testamentet och i breven i Nya testamentet, men den fanns inte med från början och finns heller inte med i visionen om Guds rike (Jes 61 och Luk 4). Ingen ska vara slav i himlen. Det blir – vid läsningen av hela berättelsen, indränkt av blodet från Jesus som köper varje människa fri – uppenbart att Bibeln inte försvarar slaveriet (Kol 2:13-14). Slaveriet ska bort, om inte annat vid Jesu återkomst.

Uppenbarelsen om Gud och det liv Gud skapat oss för växer fram genom Gamla testamentet och når sitt krön med Kristus och hans kors.

—  Ulf Sundkvist

Likadant är det med äktenskapssynen. I skapelseberättelsen, som Jesus hänvisar till, beskrivs äktenskapet som en förening mellan en man och en kvinna, som efter uppbrottet från föräldragenerationen “håller sig till” varandra och blir “ett kött”, sammanfogade av Gud själv (1 Mos 1–2, Matt 19).

Denna tanke finns också med bland de 10 budorden (2 Mos 20). Vidare ser vi exempelvis i Höga visan och i Uppenbarelseboken, där äktenskapet beskrivs som en symbol för Guds relation till sitt folk, att det handlar om en brudgum och en brud. Inte polygamt eller samkönat. Så visst finns det en äktenskapssyn som Bibeln förordar!

Som pastor och teolog menar jag att vi måste läsa Bibeln både som en helhet och genom Kristus, men även progressivt. Uppenbarelsen om Gud och det liv Gud skapat oss för växer fram genom Gamla testamentet och når sitt krön med Kristus och hans kors. Lite som Luther menade alltså. Med en sådan läsning blir en del bibelord och tankar viktigare än andra, som Tiemeyer skriver, men vi väljer inte bort sammanhang i Bibeln för att vi inte gillar dem eller för att de är problematiska i vår kultur.

Det finns en annan väg. Vi läser dem genom Kristus och Bibelns samlade vittnesbörd. Paulus skriver att “slöjan” som hindrar oss från att förstå hänger kvar om vi inte läser genom Kristus (2 Kor 3:14–16). “Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning …” och “i honom finns vishetens och kunskapens alla skatter gömda.” (Kol 2:7–9). Utan Kristus blir mycket i Bibeln obegripligt.

Det går att stå kvar i en klassisk syn på äktenskapet, och det går att ta upp kampen mot slaveriet, utan att ta avstånd från de svåra texterna i Bibeln. Det går att hålla fast vid tron på att hela Bibeln är Guds Ord.

Jag ber och hoppas att ALT vägleder blivande pastorer så. Om inte leder man vilse, bort från personen bakom orden i den stora berättelsen, som jag av hjärtat tror är Guds eget Ord.

Fler artiklar för dig