Debatt

Det finns en glasklar äktenskapssyn i Jesu undervisning

BIBELN OCH RELATIONER: BIBELSYN. Vi som är kristna i dag befinner oss i en helig tradition och vi kan inte och ska inte frigöra oss från denna heliga tradition, skriver Karl-Henrik Wallerstein i en replik.

Lena-Sofia Tiemeyer, professor på ALT, är mycket lärd – det visar hennes debattartikel i Dagen om bibelsyn. Däremot håller jag inte med om hennes slutsats, som verkar vara att vi gör det för enkelt för oss när vi tolkar Guds ord i fråga om biblisk äktenskapssyn.

Tiemeyer hävdar, med rätta, att det finns många bibelord som vi inte lyfter fram i äktenskapsfrågan. Det är också tydligt att Tiemeyer i allt väsentligt utgår från en modern, historisk tolkning av bibelordet. Det är självklart att vi ska göra! Lika självklart har Tiemeyer rätt, och ändå helt fel. Det finns nämligen en glasklar äktenskapssyn som visar sig i Jesu undervisning i evangelierna och som utgår från skapelseberättelsen i 1 Mosebok 1–3 och de 10 budorden.

Bibeln är Guds ord och därmed förpliktigande för varje kristen som vill följa Guds vilja. Med det sagt är jag den förste att hålla med Tiemeyer om att Bibeln ibland, särskilt Gamla testamentet, har märkliga texter. Men – vi kristna läser Gamla testamentet med Jesu ögon och med Luthers devis: Skriftens stjärna och kärna. Vi tolkar det dunkla i ljuset av det klara.

Tiemeyer skriver att vårt sätt “att läsa Bibeln är format av en rad kyrkomöten där det bestämdes att mycket i Gamla testamentet inte gäller för kristna”. Ja, så är det: vi läser Bibeln i kyrkans gemenskap. Men! Vi läser Gamla testamentet utifrån Tomas av Aquinos berömda tolkningsregel: civila lagar = tidsbestämda; ceremonilagar = har fullbordats genom Jesus offer; morallagar = den naturliga lagen = en grundläggande moralisk ordning som är en utvidgning av de tio budorden och fortfarande är giltig.

Vidare läser vi Gamla testamentet med historisk vetskap om att kyrkofadern Ireneus på sin tid kämpade mot gnostikerna och mot Markion (100-talet) som inte ville ha med Gamla testamentet i sin Bibeln, då han menade att Gamla testamentets gud inte hade något gemensamt med den gode Guden som Jesus uppenbarat. Kyrkan har alltid, i alla tider, försvarat att Gamla testamentet är Guds ord och i kyrkans gemenskap har tolkningstradtionen vuxit fram hur vi ska tolka Guds ord.

För att tolka Guds ord behövs kunskap. Det har verkligen Tiemeyer. Men för att tolka Guds ord behövs också ovan nämnda principer. Vi kristna ber ju att Guds vilja ska ske varje gång vi ber Fader vår/Vår fader och vi vet att Guds vilja finns uppenbarad i Guds ord. Vi som är kristna i dag befinner oss i en helig tradition och vi kan inte och ska inte frigöra oss från denna heliga tradition.

Visst är Bibeln komplicerad att tolka, men en fjärde väg är att läsa Bibeln i ljuset kyrkans långa tolkningstradition.

—  Karl-Henrik Wallerstein

Det är ett märkligt och felaktigt påstående att vi “omtolkar vidare Kol 4:1 och Filemon så att de påvisar hur slaveri rimmar illa med Guds vilja”. Det är väldigt tydligt att dessa texter, skriva i en historisk kontext, i sig själva bär på embryot till slaveriets upphörande. Men det som finns i Guds ord behöver också få verka och steg för steg bära sin frukt. Kyrkan vet att Jesus leder oss kristna in i hela sanningen, och när John Wilberforce höll det berömda talet “Abolition of the Slave Trade” (Avskaffandet av slavhandeln) visste han att han utgick från Guds Ord och det drev honom framåt!

Tiemeyer nämner tre vägar att nalkas Guds ord på. Jag vill föreslå en fjärde väg, en som knyter an till den väg som läraren i Nya testamentet, Joel MacInnes, lyfte fram i sin replik på Tiemeyers artikel: troheten mot Bibeln och kyrkans tradition.

I stället för att som Tiemeyer uttrycka att “ett äktenskap kan i viss mån ses som ett kontrakt mellan två (eller flera) män, det vill säga mellan brudgum och brudens far (1 Mos 34:8–12)”, skulle jag vilja säga att “ett äktenskap är ett heligt förbund som ingås mellan en man och en kvinna” utifrån Jesu ord i Matteusevangeliet 19:5 och 1 Moseboken 1–3.

1 Moseboken 34:8-12 handlar visserligen om äktenskap, men detta kapitel skulle med Tiemeyers tolkningsmetod också kunna utgöra ett argument för att det är rätt att begå blodshämnd.

Visst är Bibeln komplicerad att tolka, men en fjärde väg är att läsa Bibeln i ljuset kyrkans långa tolkningstradition med lutherdomens exegetiska nycklar, Tomas av Aquinos principer och den helige Andes närvaro i församlingen. Då är Bibeln absolut möjlig att begripa.

Fler artiklar för dig