Debatt

Köttätande leder till andra människors död

KLIMAT OCH MAT. Söderström varnar för att vegansk diet och alla andra matregler är “människobud”. Jag tycker det är ett tydligt missbruk av bibeltexterna, skriver Micael Grenholm i en replik.

Föreställ dig en missionär som har anlänt till en ickekristen folkgrupp inne i Amazonas och blir serverad en utsökt kycklingsoppa. Mitt under måltiden får han reda på att personen som lagade soppan var kidnappad från en annan stam och kommer bli utsatt för ett rituellt mord när maten är uppäten för att hedra gudarna.

Borde missionären då sluta äta för att rädda kockens liv, eller borde han rycka på axlarna och fortsätta slurpa i sig soppan med ursäkter som “Jesus sa att människan inte blir oren av det som kommer in i munnen”, och “Paulus sa att Guds rike inte handlar om mat eller dryck”?

Vi är nog alla överens om att det sistnämnda är ett fasansfullt missbruk av bibeltexter och att det enda rätta när man inser att ens kostval leder till andra människors död är att ändra sin kost.

Medan vi sällan utsätts för situationer där vad vi äter omedelbart leder till rituella mord är det ett faktum att köttätande i vår tid är något som indirekt leder till att många människor dör i onödan. Som Linda Lindström och Jonas Norberg uppmärksammade i sin debattartikel 12/3 orsakar köttindustrin enormt mycket större utsläpp av växthusgaser än vegetabiliskt protein, och det gäller även kött från svenska gårdar.

Mer än tre fjärdedelar av all jordbruksmark i världen ägnas åt att odla djurfoder, och då den globala köttkonsumtionen bara ökar orsakar detta massiv skogsskövling, utrotning av djurarter och ökad hunger.

FN har larmat om att det är omöjligt att mätta alla människor i världen om inte konsumtionen av kött- och animalieprodukter kraftigt går ner.

FN backas upp av över 11 000 naturvetenskapliga forskare som konstaterar att vi behöver äta “främst växtbaserade rätter så att den globala konsumtionen av animalieprodukter reduceras, i synnerhet från idisslande boskapsdjur […] vilket kommer göra odlingsmark tillgänglig för välbehövlig vegetabilisk mat för människor i stället för djurfoder”.

Deras slutsats är inte att varenda människa måste bli vegetarian eller vegan – vissa kan det inte av hälsoskäl och det är vare sig realistiskt eller önskvärt att inga bondgårdar framöver inkluderar djurhållning. Däremot är forskningen mycket tydlig med att vi gemensamt, som ett kollektiv, behöver minska köttkonsumtionen så att den genomsnittlige västerlänningen äter fyra gånger mindre kött än i dag för att förhindra att miljontals människor svälter.

Församlingar skadar inte heller någon genom att göra maten i sina verksamheter växtbaserad – tvärtom räddar de liv och visar att de tar klimatkrisen och världshungern på allvar.

—  Micael Grenholm

Att församlingar bestämmer sig för att bara servera växtbaserad kost – som Lindström och Norberg förelår – är ett enkelt och tydligt sätt att minska den kollektiva köttkonsumtionen och visa att man tar både klimatkrisen och världshungern på allvar.

Det blir därför väldigt märkligt att Håkan Söderström i sin replik 19/3 invänder mot detta med bibelord som “Människan blir inte oren av det som kommer in i munnen” (Matteus 15:11) och “Guds rike handlar ju inte om mat eller dryck” (Romarbrevet 14:17). Söderström varnar för att vegansk diet och alla andra matregler är “människobud” som lätt blir en egen religion och argumenterar för att kristna ska vara fria att äta hur de vill.

Jag tycker det är ett tydligt missbruk av bibeltexterna, på samma sätt som den hypotetiska missionären i tankeexperimentet ovan skulle missbruka samma texter om han åt på ett sätt som ledde till ett rituellt mord av den som lagat hans måltid.

Absolut är både Jesus och Paulus tydliga med att man inte måste äta på ett visst sätt för att bli frälst, och de kritiserade rituella matregler. De var också väldigt tydliga med att vi inte ska leva på fattiga människors bekostnad (2 Korinthierbrevet 8:13–15), att vi ska mätta de hungriga (Matteus 25:35) samt att vårt ätande inte ska orsaka andra människor lidande (1 Korinthierbrevet 8:13).

På deras tid fanns inte klimatförändringar eller en industriell köttindustri som lade majoriteten av världens odlingsmark i beslag och orsakade skogsskövling och svält. Vi som däremot lever i en sådan tid kan inte bara använda deras kritik av rituella matregler som anledning till att strunta i det faktum att köttätande i dag är mycket skadligare för världens fattiga människor än det var då. Det är inte en ansvarsfull användning av Bibeln.

Anledningen till att allt fler kristna väljer att äta vegetariskt och veganskt i dag är inte att vi tror att vår frälsning kräver det eller att det gör oss rituellt rena. Vi gör det för att det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt att bekämpa världshungern och klimatkrisen, som inte skadar någon utan tvärtom räddar liv.

Församlingar skadar inte heller någon genom att göra maten i sina verksamheter växtbaserad – tvärtom räddar de liv och visar att de tar klimatkrisen och världshungern på allvar. Inte ens de som i strid mot forskningen hävdar att köttätande saknar påverkan på klimatet och hungern skadas av att bli serverade pannkakor, syltmackor eller falafel. Så vad väntar vi på?

Fler artiklar för dig