Debatt

Man blir inte mer godkänd av Gud på grund av maten man låter bli

KLIMAT OCH MAT. Vi ska passa oss för att pressa andra till sådant de är obekväma med när det gäller mat, dryck och högtider. Den som briljerar med friheten kör definitivt i diket, skriver Håkan Söderström.

Maten vi äter blir lätt religion. Eller tvärtom, religionen blir mat. I Gamla testamentet ser vi några av alla matregler som finns i judendomen. Islam har regler för mat och dryck, inte minst under ramadan. Många grenar av buddhismen likaså.

Men Paulus säger i Romarbrevet 14:17 att ”Guds rike handlar ju inte om mat eller dryck, utan om rättfärdighet, frid och glädje i helig Ande”. Mat är en sak, rättfärdighet en annan. Man blir varken mer eller mindre godkänd av Gud på grund av maten man äter eller låter bli att äta. Jesus sa inte mycket om mat. Han åt naturligtvis påskalammet. Till sina praktikanter, lärjungarna, sa han: ”ät vad man bjuder på” (Lukas 10:8).

Låt inte maten stå i vägen för det som är viktigare. Jesus säger också: ”Försök att förstå. Människan blir inte oren av det som kommer in i munnen. Det är det som går ut ur munnen som gör människan oren” (Matteus 15:11).

Enligt den bibliska historien var alla vegetarianer efter skapelsen, även djuren. Efter Noas flod började en ny tid. Djuren blev rädda för människor, vilket de inte varit tidigare. Vi kan läsa att Gud säger till Noa och hans söner i 1 Moseboken 9:3 att ”allt levande som rör sig ska vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna”. Därefter har människan ätit kött i 4500 år.

I det kommande tusenårsriket kommer alla att vara vegetarianer igen, även djuren (Jes 65:25). Eftersom Gud skapade alltihop har han rätt att bestämma hur det ska vara.

I vår tid är klimatfrågan det raster genom vilket det mesta ses och bedöms. Omsorgen om jorden kan ta sig religiösa uttryck, bland annat matregler. Vegansk diet är en strävan efter rättfärdighet. Gud har dock aldrig krävt det. Han ledde hela Israels folk till ett land ”som flyter av mjölk och honung”. Vare sig mjölk eller honung är veganskt.

Att hänvisa till Noa, som Linda Lindström och Jonas Norberg gör i sin debattartikel 12/3 – Välja veganskt är att gå i Noas fotspår – känns bakvänt. Noa är tvärtom prejudikatet, den förste som verkligen åt kött.

Mat blir lätt religion som binder människor med bojor.

—  Håkan Söderström

Självklart ska församlingen servera veganskt för att välkomna veganer, vegetariskt för att ta emot vegetarianer. Mat ska inte stå i vägen för det som är viktigare. Läromässigt hamnar dock vegansk diet och alla andra matregler utanför evangeliet, det är människobud. Enligt Jesus har vi har full frihet.

Samtidigt ska vi enligt Romarbrevet 14 passa oss för att pressa andra till sådant de är obekväma med när det gäller mat, dryck och högtider. Den som briljerar med friheten kör definitivt i diket.

Paulus förebrår ändå församlingen i Kolossai därför att ”Med Kristus har ni dött bort från världens stadgar”, Kolosserbrevet 2:20, och fortsätter: ”Varför lyder ni påbud som ‘Ha inte med det där att göra! Smaka inte på det där!’ … Sådant … hör bara ihop med mänskliga regler och läror.”

Mat blir lätt religion som binder människor med bojor.

Fler artiklar för dig