Debatt

Finns inget samhälle med en sexualitet befriad från moral

SEX. Borde det inte här finnas ett frö till samförstånd mellan kristen höger och vänster? skriver Christer Ahlman.

Traditionellt konservativa tänkare tenderar att ogilla sexuell frihet men uppskattar samtidigt den fria marknaden. Mer vänsterinriktade tänkare brukar värdera sexuell frihet men ogilla den fria marknaden. Borde det inte här finnas ett frö till samförstånd mellan kristen höger och vänster?

I den vardagliga moderniteten har det blivit ett mantra att man bör få älska vem man vill. I en stor kyrklig tidning läste jag, för att ta ett exempel, ett inlägg om en kvinna som levde intimt tillsammans med två män. Manliga och kvinnliga harem lyser dock med sin frånvaro i Nya testamentet. Gamla testamentets konungar höll sig förvisso gärna med flockvis av kvinnor, men det var också något som fick katastrofala följder.

Inom kärlekens sociologi brukar vi räkna med att man kan (och helst bör) älska så många som möjligt. Den tankefiguren har vi tillsammans med vår Herre som vill att vi ska älska både Gud och vår nästa. Därtill presenterar Bibeln kärleken som Guds främsta karaktärsdrag.

Att modernitetens apostlar oupphörligt predikar att man bör vara fri att älska vem man vill brukar emellertid, när man skrapar på ytan, betyda att man bör få ligga med vem man vill. Men erotik och kärlek är ju faktiskt inte samma sak. Något mänskligt samhälle med en sexualitet helt befriad från moral är det därtill svårt, kanske omöjligt, att hitta. Även de mest svårtillgängliga och avlägsna stammar visar sig ha tabun. Utan tabu ingen kultur kan man påpeka.

När feminismen fick sitt stora genombrott i samband med vänstervågen 1968 ville man bland annat göra intrång i männens tysta privilegium att få älska fritt till både höger och vänster. Lesbisk front och Grupp 8:as radikala feminister kunde gå i samma demonstrationståg när detta var på modet.

Utvecklingen var naturligtvis välkommen för de män som styrde sexualitetens och pornografins marknader. Sex direkt och könsneutralitet blev det nya normala. Fungerade inte det sexuella var det meningslöst att gå vidare och försöka etablera någon relation byggd på känsla och omtanke. En uppfattning ljusår från de årslånga förlovningarnas tidevarv och sex först på bröllopsnatten.

Det skulle vara sex utan förpliktelser. Oproblematiskt, fritt. Efter hand har insikterna hos många feminister om att allt inte är riktigt så oproblematiskt vuxit till sig i både styrka och skärpa.

Det är för att sexualiteten tillämpas på en manskontrollerad marknad som sexualiseringen upplevs som maktstärkande av vissa och som förnedrande av andra.

—  Christer Ahlman

En av mina favoriter vad gäller medvetandet om vad som gått snett är Eva Illouis, professor i sociologi vid The Hebrew University i Jerusalem. Hon refererar bland annat till en studie som säger att män är mindre benägna att dejta kvinnor som är mer intelligenta eller ambitiösa än de själva.

Samma män skulle knappast ha något emot att dejta en kvinna som är sexigare än de själva. Det finns emellertid inte någonting i själva sexualiteten som är nedsättande. Det är för att sexualiteten tillämpas på en manskontrollerad marknad som sexualiseringen upplevs som maktstärkande av vissa och som förnedrande av andra.

Trots att erotikens tilltagande kommersialisering och kulturens intensiva pornografisering kan ge en känsla av makt och lycka finns det uppenbara skäl att vara kritisk. Bådadera är mekanismer för att kontrollera kvinnor genom marknadens “till synes osynliga manliga hand”. Att vara den som kontrollerar blicken ger ett enormt ekonomiskt och ideologiskt inflytande i ett varubaserat marknadssamhälle

Bibelns syn på äktenskapet som ett livslångt och troget förhållande mellan en man och en kvinna, både orörda vid vigseln, kanske till sist visar sig vara ganska antikapitalistiskt. Här borde det finnas möjligheter till ett samförstånd mellan kristen höger och vänster vad gäller äktenskapets helgd.

Fler artiklar för dig