Debatt

Måste kristna vara okritiska Israelvänner?

Replik. Är det verkligen rimligt att 3 000-åriga texter och eskatologiska tolkningar ska styra ett lands politik och beslut, sätta dess gränser och besluta om krig? skriver Johan Mårtensson och Sune Olofson.

Måste man vara en okritisk Israelvän om man bekänner sig som kristen? Självklart inte, men ibland funderar vi på om en del pingstvänner och andra frikyrkliga och kristdemokrater är beredda att välsigna allt som Israel företar sig. Och ibland gör de det med hänvisning till tusenåriga gamla texter, lagar och påbud i Gamla testamentet och i den judiska lagen.

En god vän har genomgått en livslång prövning av sina erfarenheter som hängiven kristen. Han har landat i följande: ”Läs gärna urkunden, läs gärna Bibeln noggrant, men sluta aldrig att tänka själv.” Det låter förnuftigt.

De hårda fördömelserna av palestinier och supporten för den krigsideologi som tycks vägleda premiärminister Benjamin Netanyahu skrämmer oss. Hur ska vi som Israelvänner med tilltro till Jesu förkunnelser om medmänniskan och den utsatte förhålla oss till Netanyahus brutala krigsretorik? Det tycks som om Netanyahu och den israeliska regeringen använder Gamla testamentet i argumentationen för sin militära politik mot palestinierna.

Gud lovar Israel beskydd så länge Israel håller lagen och förbundet med Gud. Gör Israel det i dag?

—  Johan Mårtensson och Sune Olofson

Det vore klädsamt om Trosrörelsens företrädare, David Ekerbring och David Byman som skrev på Dagen debatt till stöd för Israel, någon gång ägnade palestinierna en kärleksfull tanke. Det som sker nu med bland annat bombning av flyktingläger och skolor är knappast möjligt att försvara för någon kristen. Terrorism är våld mot civila för att uppnå militära eller politiska mål. Vi tar helt avstånd från alla former av terrorism oavsett om aktören är statlig eller icke statlig, till exempel en jihadistisk grupp som Hamas. Men ett terrordåd kan inte ursäkta eller berättiga ett annat.

Att villkorslöst försvara Israel och Netanyahus hänvisningar till Bibeln är äventyrligt. Det finns många andra bibelord som kan citeras. Gud manar Israel till barmhärtighet mot främlingen, ”som du inte ska förtrycka, ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land”, och Gud ställer krav på Israels moraliska och etiska uppträdande. Nyligen höll Netanyahu ett tal till det israeliska folket. I det refererar han till vad Amalek gjorde för cirka 3 000 år sedan och antyder därmed, för den som känner Mose lag, vad israelerna måste göra 2023: Amaleks ättlingar måste utrotas (5 Mos 25:17-19).

I Första Samuelsboken 15:2–3 heter det: ”Jag vill hemsöka Amalek för det som han gjorde mot Israel, att han lade sig i vägen för honom, när han drog upp ur Egypten. Så drag nu åstad och slå amalekiterna och giv dem till spillo, med allt som de har, och skona dem icke, utan döda både män och kvinnor, både barn och spenabarn, både fäkreatur, får, kameler och åsnor.”

Netanyahus krigsretorik i talet till nationen är som direkt hämtad från den 3 000-åriga texten i Gamla testamentet. Så här säger han:

”Du måste komma ihåg vad Amalek gjorde mot dig säger vår heliga bibel, och vi kommer ihåg och vi kämpar. Våra modiga trupper, och de kämpar som nu är i Gaza, eller i alla andra regioner i Israel, deltar i denna kedja av judiska hjältar som startade för 3000 år sedan med Josua Nuns son, till hjältarna från 1948, till sexdagarskrigets hjältar, oktoberkrigets 1973 och i alla andra krig. Våra hjältesoldater har ett högsta mål, att fullständigt besegra den mordiska fienden och att garantera vår existens i detta land. Vi har alltid sagt: Aldrig igen, aldrig igen, aldrig är nu.”

Netanyahu beskriver israelerna som ”Ljusets folk” och i vår ungdom hörde vi i pingströrelsens församlingar predikningar om judarna som ”Guds egendomsfolk” som har ett alldeles särskilt uppdrag: De ska få öknen att blomma och Guds löfte och plan är ett betydligt större geografiskt Israel, förkunnade profeter och bibellärare och det såldes flera böcker i ämnet.

Ett genomgående tema och löfte i Gamla testamentet är, som vi förstår det, att Gud lovar Israel beskydd så länge Israel håller lagen och förbundet med Gud. Gör Israel det i dag? Gud tar inte villkorslöst ställning för Israel utan bara om Israel handlar rättfärdigt. Om Israel inte gör det utlämnas landet åt sina fiender.

När fundamentalism och eskatologi förenas är det som om humanitet och civilisation utplånas. Är det verkligen rimligt att 3 000-åriga texter och eskatologiska tolkningar ska styra ett lands politik och beslut, sätta dess gränser och besluta om krig?

Eskatologiska tolkningar spelar även en stor roll i den amerikanska utrikespolitiken, till exempel i den så kallade kristna sionismen, som ofta leder till ett förbehållslöst stöd för Israel. Det blir inte bättre av att hat mot judar finns i tolkningar av islam, vilket i sin tur inspirerar islamistiska terrororganisationer som Hamas – det vill säga religiöst inspirerad oförsonlighet och militärt våld på båda sidor.

Är det dylikt vi ska bejaka som kristna? Stödet för Israel är bra och nödvändigt. Men det blir problematiskt när inga krav ställs utan endast ett villkorslöst stöd i huvudsak grundat på 3000-åriga bokstäver i Gamla testamentet. Ytterst handlar det om vår bibelsyn.

Fler artiklar för dig