Debatt

Farligt när RFSU sexualiserar barns lekar

Att framställa barn som sexuellt aktiva varelser är ett sluttande plan som varje anständigt samhälle bör hålla sig långt, långt borta från, skriver Christopher Oskarsson, KD.

Den 26 april 2023 publicerade RFSU en rapport benämnd som Barns sexualitet – en vägledning kring barns beteenden. Bara att läsa rubriken väcker stora frågor, särskilt eftersom barn lyfts fram som sexuella individer i rapporten. Rapporten riktar sig bland annat till förskollärare och beskriver således barn som är så unga som 0–6 år gamla.

Att normalisera att barn utforskar sin sexualitet i en så tidig ålder är osunt eftersom barn måste få vara barn. På samma sätt är det märkligt att läsa in sexualitet i barns beteende, något som denna rapport gör.

Att framställa barn som sexuellt aktiva varelser är ett sluttande plan som varje anständigt samhälle bör hålla sig långt, långt borta från. Att presentera minderåriga som sexuella personer är något som i slutändan kan legitimera pedofili. Det låter för vissa kanske som långsökt, men det finns redan i dag rörelser i Sverige som exempelvis vill avskaffa byxmyndighetsåldern.

Om vi ska prata om sexualitet i förskolan borde fokus snarare vara att lära våra barn om sin integritet och vilken typ av beröring som är okej eller inte.

—  Christopher Oskarsson, KD

Det finns mycket att kommentera ur rapporten som väcker frågor. En fråga är varför den är full med bilder på tecknade barn som antingen är nakna, tar sig på könsorganen eller visar upp könsorganen för varandra. Bara layouten i rapporten är helt enkelt anmärkningsvärd i sig.

På sida 4, som handlar om att ”leka doktor”, skriver rapporten följande: ”Att leka familj eller doktor är vanliga lekar som leks både i samkönade och olikkönade par och grupper. Lekarna ger möjligheter att ta reda på mer om sin kropp och sexualitet. Det är också tillfällen då barn kan jämföra sina kroppar med andra. Vad är lika? Hur ser din kropp ut? Var känns det skönt? Vad händer om jag gör så här på dig?”

Citatet väcker flera frågor: Citatet antyder att ”leka doktor” ger barn möjlighet att lära sig mer om sin kropp och sexualitet. Men om barn utforskar varandras kroppar, vad får de då ”utforska” och ”lära sig” och är det lämpligt för barn mellan 0 och 6 år? Varför normalisera att barn tar på varandras kroppar? Hur påverkas i sin tur barnets syn på sexualitet och hur påverkas barnets kroppsbild? Hur påverkas barns förmåga att förstå och respektera andra människors gränser när de ska leka sådana lekar?

Om vi ska prata om sexualitet i förskolan borde fokus snarare vara att lära våra barn om sin integritet och vilken typ av beröring som är okej eller inte. Det ska exempelvis inte vara okej att ett annat barn på förskolan rör vid ens könsorgan. Barnen behöver lära sig att sätta gränser.

Det handlar om barnens säkerhet. Som tidigare nämnts: Om samhället uppmuntrar, eller åtminstone normaliserar, att barn på förskolan utforskar varandras könsorgan, hur ska barnen då lära sig att säga nej när en vuxen vill utforska barnets könsorgan genom att ”leka doktor”, som RFSU beskriver det i rapporten.

Det som behövs i denna diskussion är en tydlig distinktion mellan å ena sidan nyfikenhet och å andra sidan sexualitet. Att barnen provar att stoppa upp en legobit i rumpan som RFSU nämner i rapporten, är i sig självt inte ovanligt, men det rör sig om nyfikenhet snarare än om sexualitet, på samma sätt som om legobiten skulle stoppas upp i näsan.

Samma sak gäller när barn rör på sina kroppar eller tittar på varandra. Även det handlar om nyfikenhet, inte om sexualitet. Det är också vid sådana tillfällen som vuxenvärlden ska lära barn att säga nej och att sätta gränser, även gränser som barnen inte själva fullt ut behöver förstå anledningen till (när det exempelvis handlar om särskilt privata kroppsdelar).

Att RFSU väljer att skriva om barns sexualitet på detta sätt grundar sig snarare på en ideologisk övertygelse än fakta och sunt förnuft. Att normalisera sexuellt utforskande kan leda till förvirring som i slutändan kan skada barnen på två sätt; dels kan barnen skada varandra och dels kan avdramatisering av vissa kroppsdelar eller beteenden leda till att barn enklare faller offer för vuxna med mycket ont uppsåt. Låt barnen vara barn, RFSU.

Fler artiklar för dig