Debatt

Det är inte lätt att ha särbegåvade barn

Den tidigare organisatoriska omsvängningen mot ett klassrum där alla elever med vitt skilda förutsättningar inkluderas har uppenbarligen inte hållit måttet, skriver Monica Söderberg.

Att ha särbegåvade barn är inte alltid så lätt. Mina båda barn är det, men de är vuxna nu. Nu är det mina barnbarn som lider av för hög begåvning. Det krävs mycket energi att få dessa barn intresserade, motiverade och lyckliga. Skolan blir lätt ointressant och meningslös. De behöver ofta något rejält att “bita i” om det ska bli spännande.

Tillspetsat skulle det kunna jämföras med att låta en Formel 1-förare köra lådbilsrally eller att tvinga Zlatan att spela i Gärdsgårdsligan. Eller varför inte låta en rymdforskare sitta i snabbköpskassan? Det skulle nog tråka ut dem snabbt!

Sverige måste lära sig att ta hand om sina snillen. Annars riskerar vi få ett brain drain där våra begåvningar söker sig utomlands. Hur blir det i så fall med landets utveckling i framtiden? Tänk dig själv att tvingas sitta och lyssna på samma tråkiga mässande dag efter dag. Eller arbeta med banala uppgifter som du behärskade för flera år sedan. Då är det lätt att drömma sig bort och verka ointresserad.

Jag har skrivit till våra partipolitiker på riksnivå om problemet, men endast Liberalerna besvärade sig med att svara.

Nu är det hög tid för en reformering av vårt undervisningssystem i Sverige! Alla elever borde få läsa på sin egen nivå.

—  Monica Söderberg

Det mer svårupptäckta problemet med dessa barn är att de tidigt lär sig dölja sin kapacitet bara för att passa in i gruppen. De vill inte utsätta sig för risken att hamna i ett utanförskap.

Det har alltid varit fult i vårt svenska samhälle att sticka ut, att vara “bättre” än någon annan. Den kungliga svenska avundsjukan! Nu är det hög tid för en reformering av vårt undervisningssystem i Sverige! Alla elever borde få läsa på sin egen nivå.

Och varför dela upp elever efter ålder? Barn är väldigt olika utvecklade även om de råkar vara födda samma år. Låt barnen få ökade möjligheter att lära sig i sin egen takt och om det som intresserar dem mest!

Och sist men inte minst viktigt: Den tidigare organisatoriska omsvängningen mot ett klassrum där alla elever med vitt skilda förutsättningar inkluderas har uppenbarligen inte hållit måttet. Återinför i stället möjligheten till undervisning i mindre och anpassade grupper som tillgodoser bland annat särbegåvade elevers behov av stimulans och pedagogisk utmaning!

Fler artiklar för dig