Debatt

Svenska kyrkan borde akta sig för att alliera sig med Muslimska brödraskapet

Ett rimligt lägsta krav på världens första feministiska regering och Svenska kyrkan vore att de omfamnar och bejakar reformeringen av islam, skriver Johan Westerholm.

I övriga Europa börjar förändringens vindar sakta men säkert blåsa inom islam. Men i Sverige märks inte detta av. Främst beroende på att regeringen och Svenska kyrkan i stället kopplat ett nära samarbete med något som bäst kan liknas med “ljusets fiender”: Muslimska brödraskapets nätverksorganisationer.

Det finns många exempel på initiativ som syftar till att inte bara reformera en världsreligion utan även minska friktionen mellan religionerna.

2016 grundade Sherin Khankan i Köpenhamn Europas första moské med enbart kvinnliga imamer. Hon är feminist och arbetar för att muslimska män och kvinnor ska ha samma rättigheter, exempelvis när det gäller giftermål och skilsmässa. “Mina föräldrar har alltid sagt att kärlek kommer före dogmer och respekt före kärlek”, säger hon.

Enligt muslimsk tradition är det betydligt svårare för en kvinna än en man att gifta sig med någon från en annan religion än islam. Sherin Khankan vill ändra på detta och i moskén Mariam i Köpenhamn har över 45 vigslar ägt rum sedan starten – varav hälften är mellan muslimska kvinnor med icke-muslimska män.

Ett annat exempel på en kvinnlig imam är den tyske imamen Seyran Ateş, född i Turkiet. Ateş är utbildad advokat och en uttalad feminist. Hon grundade Ibn Rushd-Goethe moskén i Berlin 2017 som den första liberala moskén öppen för båda könen.

Det tredje exemplet är från Frankrike. Kahina Bahloul har studerat islamologi vid École pratique des Hautes Études i Paris och är den första kvinnan i Frankrike att officiellt få titeln imam, vilket le Monde kunde rapportera tidigare i år. Bahloul grundade den franska moskén i januari 2020, något som uppmärksammades av bland annat Morocco World News. Det senare är ingen slump utan en logisk konsekvens av att Marockos imamråd metodiskt och strukturerat arbetar för att reformera tolkningen av Koranen, haditherna och profetens sunna.

Marocko finns även med som sponsor av “European Imams Conference Against Islamic Radicalization” vars första session genomfördes i Paris den 17–20 februari i år. Med på konferensen var inte de kvinnliga imamerna men en handfull kvinnliga “councelors” utbildade vid Mohammed VI akademi för koranstudier i Rabat. Den imam-skola som grundats av kung Mohammed VI av Marocko och där kvinnor och män studerar till imam sida vid sida i blandade klasser. Totalt är 2 000 imamstuderande inskrivna vid akademin i dagsläget och de kommer även från andra länder än Marocko. Ryska, franska och tyska studerande märks bland elevunderlaget.

Kan det uteblivna stödet för initiativen bero på att såväl regeringen som Svenska kyrkan sedan många år är allierade med det Muslimska brödraskapets nätverksorganisationer?

—  Johan Westerholm

Men inget av dessa initiativ har lyfts fram som föredömliga av vare sig den svenska regeringen eller Svenska kyrkan. Och förklaringen är lika enkel som smärtsam.

Muslimska brödraskapet erkänner inte kvinnliga imamer och ingen reformering i liberal riktning av islam. Dessa kvinnliga imamer är inte muslimer enligt Brödraskapet.

Kan det uteblivna stödet för initiativen bero på att såväl regeringen som Svenska kyrkan sedan många år är allierade med det Muslimska brödraskapets nätverksorganisationer Islamiska Förbundet i Sverige, studieförbundet Ibn Rushd samt biståndsorganisationen Islamic Relief? Organisationer som alla har fasta band, dokumenterat i de egna stadgarna, med Brödraskapets europeiska officiella paraplyorganisation FIOE, Federation of Islamic Organizations in Europe.

Ett rimligt lägsta krav att ställa på världens första feministiska regering och Svenska kyrkan vore att de omfamnar och bejakar utvecklingen i Rabat, Köpenhamn, Berlin och Paris och inte allierar sig med ljusets fiender: Muslimska brödraskapet.

Fler artiklar för dig